• Maaike Middelweerd

Hormoonbalans met zaden, pitten en olien 


Weten hoe jij heel eenvoudig je hormonen in balans kunt ondersteunen met het inzetten van vier soorten zaden, pitten en oliën? Lees verder en laat je inspireren.

Het is meer dan menselijk om vage klachten niet serieus te nemen! We denken vaak dat het vanzelf wel weer over gaat. Het sluipt er langzaam in en voordat je het weet kamp je met ‘vage’ klachten. En als je er lang genoeg meer door blijft lopen, het duidelijk aanwijsbare klachten worden waarvan je de oorzaak niet meer weet terug te halen… Want een ‘klacht’ zoals bijvoorbeeld een uit het onderstaande rijtje, zijn veelal gevolgen van een onderliggende oorzaak en dus niet de klacht zelf. Klacht behandeling kun je meestal zien als pleisters plakken. Onderzoeken waar het door is ontstaan en waar het vandaan is gekomen, maakt dat je de oorzaak kunt gaan aanpakken. En ja, ’t is echt waar, onderstaande ‘klachten’ draaien allemaal om je hormonen. Met een gezonde hormoonfactor Proof leefstijl, beweegstijl, voedingsstijl en bijvoorbeeld de ondersteunende werking van de juiste rotatie van essentiële suppletie uit zaden, pitten en oliën, doet wonderen voor je cyclus in balans! Rotatie van essentiële suppletie uit zaden, pitten en oliën kan worden ingezet bij onderstaande (vage)klachten: - Onregelmatige en pijnlijke menstruatie

- Hevige bloedingen

- Vocht vasthouden

- Opvliegers/ nachtzweren

- Stemmingswisselingen

- Vermoeidheid

- Cellulitis

- Pijnlijke borsten

- Moeilijk zwanger kunnen worden

- Endrometriose

- PMS-klachten

- Vleesbomen

- Aankomen in gewicht rondom je middel en heupen

- Dunner worden van je haar

- Vergeetachtigheid

- Hoofdpijnen

Basis oorzaak van bovenstaande klachten? - Is veelal een teveel aan oestrogeen, ook wel oestrogeen dominantie genoemd. - Of door een te kort aan oestrogeen door bijvoorbeeld de overgang. - Of doordat je lichaam te weinig progesteron heeft ten opzichte van oestrogeen wat veelal voorkomt vlak voordat je ongesteld moet worden. Wat het voor jou zou kunnen zijn, dat is en blijft natuurlijk maatwerk , elk lijf, elk gestel, elke vrouw is net even anders. En kijk ik met alle liefde met jou mee, zodat je niet langer kampt met onnodige klachten en je hormonen weer happy hun weg weten te vinden in je lieve lijf.

Baad het niet dan schaad het niet! Wat je sowieso al kunt doen is heel eenvoudig, zonder gedoe en zonder dure potjes en pillen; is de rotatie van 4 soorten pitten/ zaden en oliën inzetten in je voedingspatroon. En maak hiervan een feestje op je bord! De 4 zaden/ pitten en oliën waar we het over hebben voor jou op een rijtje: - Lijnzaden (heel en gebroken) en dus ook Lijnzaadolie - Pompoenpitten (heel en gebroken) en dus ook Pompoenpitten olie en Pompoenpitten pasta - Sesamzaden (heel en gebroken) en dus ook Sesamolie en Tahin (sesam pasta) - Zonnebloempitten (heel en gebroken) en dus ook Zonnebloemolie en Zonnebloem pasta

Hoe dan? Nou heel eenvoudig! De eerste 14 dagen van je cyclus, geteld vanaf de eerste dag van je menstruatie of wanneer je over de overgang bent (energetisch hou je als vrouw je cyclus) vanaf de dag van de nieuwe maan in de maand, dan voeg je in alle mogelijke variaties lijnzaden/ lijnzaadolie en pompoenpitten,/ pompoenpitten olie en pompoenpitten pasta toe aan je voeding. Voorbeelden: - Ontbijt: Voeg een lepeltje van een of van beide oliën toe aan je ontbijt. En/ of ook een lepel gebroken lijnzaden en pompoenpitten als topping over je ontbijtje. - Lunch: Besmeer dagelijks een (spelt) cracker/ (quinoa) wafel/ (JAM) broodje/ (groente) wrap of.., met pompoenpitten pasta en maak er met een extra topping (bijvoorbeeld: komkommer/ kiemen/ gegrilde groenten) een feestje van op je bord. Of strooi geroosterde pompoenpitten over je salade in combi met een zelfgemaakte dressing o.b.v. lijnzaadolie. Of maak een pompoenpitten pesto of zelfgemaakte spread. - Snack: Lekker hartig voor tussendoor en makkelijk mee te nemen. Geroosterde pompoenpitten (in een droge pan) en afgeblust met biologische tamari of soya saus (evt toevoegen aan je favoriete nootjes). Of dip je fruit in een beetje pompoenpitten pasta, vooral in combi met banaan, mmmmm! - Diner: maak bijvoorbeeld een dressing of een saus van pompoenpitten pasta of als topping geroosterde pompoenpitten.

Doe je bovenstaande allemaal, nee natuurlijk niet, overdrijven is ook een vak. Volg je behoefte, want geen dag is het zelfde, experimenteer, ontdek wat bij je past, laat je uitdagen, ga er creatief mee om en geniet hierin van het avontuur. Als je maar minimaal 1 x per dag een van de vele mogelijkheden consequent toepast. Behoefte aan een lijnzaden/ pompoenpitten receptje van mij, ik deel met liefde, dus neem gerust contact met me op.

De tweede 14 dagen van je cyclus, voeg je in alle mogelijke variaties sesamzaden/ sesamolie, tahin en zonnebloempitten/ zonnebloemolie en zonnebloempasta toe / aan je voeding. Voorbeelden vergelijkbaar met de lijnzaden en pompoenpitten; maar voor het gemak staat het hieronder nog een keer ook en rijtje: - Ontbijt: Voeg een lepeltje van een of van beide oliën toe aan je ontbijt. En/ of ook een lepel (gebroken) sesamzaden en zonnebloempitten als topping over je ontbijtje. - Lunch: Besmeer dagelijks een (spelt) cracker/ (quinoa) wafel/ (JAM) broodje/ (groente) wrap of.., met tahin of zonnebloempitten pasta en maak er met een extra topping (bijvoorbeeld: komkommer/ kiemen/ gegrilde groenten) een feestje van op je bord. Of strooi geroosterde sesamzaden en zonnebloempitten over je salade in combi met een zelfgemaakte dressing o.b.v. sesamolie. Of maak een spread o.b.v. zonnebloempitten. - Snack: Lekker hartig voor tussendoor en makkelijk mee te nemen. Geroosterde sesamzaden zonnebloempitten (in een droge pan) en afgeblust met biologische tamari of soya saus (evt toevoegen aan je favoriete nootjes). Of dip je fruit in een beetje tahin of zonnebloem pasta, vooral tahin in combi met banaan is het echt een pleasure, al zeg ik het zelf ;) - Diner: maak bijvoorbeeld een dressing of een saus van tahin of als topping geroosterde sesam en/of zonnebloempitten. Nogmaals, volg je behoefte, want geen dag is het zelfde, experimenteer, ontdek wat bij je past, laat je uitdagen, ga er creatief mee om en geniet hierin van het avontuur. Als je maar minimaal 1 x per dag een van de vele mogelijkheden consequent toepast. En je weet me te vinden als je een sesamzaden/ zonnebloempitten receptje van mij wenst :)

In het kort de werking van deze rotatie uitgelicht! - Tijdens de maancyclus fase 1(duur van ongeveer 14 dagen en is de fase richting de vruchtbaarheid), geteld vanaf de eerste menstruatie dag tot de ovulatie (eisprong) speelt oestrogeen een belangrijke rol en staat in het teken van het produceren van een rijke eicel. Door het inzetten van lijnzaden/ lijnzaadolie/ pompoenpitten/ pompoenpitten olie en pasta wordt je lichaam ondersteund bij de juiste oestrogeen balans die voor de lichamelijke processen in deze cyclus fase nodig zijn. - Tijdens de maancyclus fase 2 (duur van ongeveer 14 dagen en is de fase richting de menstruatie) speelt progesteron de hoofdrol. Progesteron zorgt voor het klaarmaken van je baarmoeder voor de innesteling van een bevrucht eitje. Wordt het eitje niet bevrucht, dan wordt dit samen met het baarmoederslijmvlies tijdens de menstruatie afgevoerd, waarna de cyclus weer opnieuw begint. Niets nieuws, dit wist jij natuurljk al ;) In deze fase mag het progesteron gehalte niet te weinig zijn en daarvoor kun je dus heel eenvoudig het gebruik van sesamzaad, sesamolie en tahin en zonnebloempitten, zonnebloem olie en zonnebloempitten pasta inzetten.

Wat de magische stofjes in deze zaden/ pitten en oliën zijn? Dat en meer aan hormoonbalans inzichten geef ik je mee tijdens een Vrouwen Coach consult. Veel leuker, veel persoonlijker en specifiek gericht op de persoonlijke vraag, die jou bij mij heeft gebracht. En ontvang je van mij alle nodige aandacht met liefde voor je hormoonbalans. Dat is mijn missie en wens ik elke vrouw toe! Waarom? Omdat ik door een aangeboren hormoon afwijking, waar ik na een lange zoektocht uiteindelijk van ben genezen en hersteld. Overigens een avontuur die niet ongemerkt aan mij voorbij is gegaan. Maar ook nooit had willen missen! Want achteraf heeft het me alles gebracht waardoor ik er zelfs opleiding in heb genoten. waardoor ik nu alle kennis en ervaring door kan geven. Vrouwen hierin bij kan staan en bevrijd raken van onnodige vage klachten. Weer met happy hormonen, kunnen genieten van hun lieve lijf en leven!

Maar ik zou Maaike van ‘Maaike bevalt je!’ niet zijn, als ik niet alvast een paar magische werkingen van de natuurlijke suppletie van het roterend gebruiken van de zaden/ pitten en olien, met je zou delen ;) - Lijnzaden: stabileseren de oestrogeen werking, werkt als een adaptogeene wat betekent dat ze zowel helpen bij een oestrogeen tekort als bij een teveel. Lijnzaden werken dus stabiliserend op je hormoonbalans en daarmee naast de zaden dus ook de Lijnzaadolie... - Pompoenpitten: bevatten de ontstekingsremmende omega 3 en bevat veel zink en magnesium wat nodig is om voldoende progesteron aan te maken...

- Sesamzaad: is rijk aan Zink, Lignianen, Vitamine E, B6 en magnesium. De perfecte combi voor het in balans ondersteunen van tekorten en een teveel aan oestrogeen. En precies wat ons vrouwelijke lijf nodig heeft om voldoende progesteron aan te maken... - Zonnebloempitten: rijk aan vitamine E en selenium wat de werking van de lever ondersteund, wat nodig is om oestrogeenmetabolieten af te voeren en daarmee zorgt voor een goede hormoonbalans. En het bevat GLA een onverzadigd omega-6 vetzuur dat nauwelijks voorkomt in onze voeding...




Belangrijk om te weten! Om het beste uit de werking van deze ‘zaden’ rotatie te halen is: - Bewaar de zaden en pitten droog, donker en goed afgesloten. - Maal of rooster altijd een klein deel in bijvoorbeeld een koffiemolentje. Die dit voor max 5 dagen in een pot voor gebruik. Nooit grote hoeveelheden in eenkeer. Zo voorkom je dat het kan oxideren en de kracht verloren gaat. - Koop bij voorkeur geen gebroken lijnzaden. Maar maal zelf steeds een klein deel voor een paar dagen en bewaar dit donker en in een goed afgesloten glazenpot. - Koop kleine flessen lijnzaadolie en bewaar deze in de koelkast. Lijnzaadolie is na openen maar 3 weken goed houdbaar. Is gevoelig voor oxidatie. - Koop olie in donker glazen flessen. En zet ze op een koele droge plek. Eerlijk…, ik kan je er nog veel meer over vertellen, zo bijzonder, hoe alles draait om onze lieve hormonen, dus leer ze kennen, zodat je van ze kunt gaan leren houden. De stap, naar onvoorwaardelijke zelfliefde, is weten wie je bent en wat jouw hormoonhuishouding je te vertellen heeft! Ik spreek uit ervaring en weet dat dit x op x geschenken van inzichten zijn. Liefs, Maaike Extraatje: * Alles draait dus om je hormonen. En als je behoefte hebt om je blije hormonen nog meer in balans te krijgen? Voel je welkom en ervaar wat het voor je betekent om grip te krijgen op je cyclus. Kom in beweging, kies voor zelfliefde en boek een vrijblijvend en inspirerend kennismakingsgesprek voor jezelf met mij. * Hormoonbalans training, coaching of therapie helpt bij vage klachten als slaapproblemen, ondergewicht, overgewicht, huidproblemen, stofwisseling problemen, vermoeidheidsklachten, stemmingswisselingen, menstruatie klachten, kinderwens en de overgang. (Bron: geïnspireerd op het schrijven van Marjolein Dubbers, auteur van het boek: Voeding & Hormonen in het blad ‘Boezem vriendin’ van De Groene Zuster.)